Logopeda
Zajęcia logopedyczne
mgr Paulina Fiks
piątek 8.00-11.00
Mowa jest najbardziej charakterystyczną i istotną cechą człowieka. Dzięki tej czynności, specyficznej dla naszego gatunku, możemy porozumiewać się przy pomocy pojęć, czyli symboli. Mowa związana jest z ogromnym obszarem działań i w istotny sposób wpływa na kształtowanie się jego osobowości. Wśród wielu aspektów mowy, opanowanie właściwej techniki mówienia, wyraziste wymawianie głosek
i słów jest niezbędnym warunkiem jej prawidłowego funkcjonowania. Kształtowanie się mowy rozpoczyna się już w życiu płodowym (powstaje wówczas cały mechanizm umożliwiający uczenie się dźwięków: mózg, narządy artykulacyjne, narząd słuch). Jednakże uwarunkowania genetyczne nie wystarczą, aby dziecko nauczyło się komunikowania słownego z otoczeniem. Dziecko musi uczyć się mowy i uczy się jej od swego najbliższego środowiska. Pod koniec wieku przedszkolnego następuje upodobnienie wymowy dziecka do społecznie przyjętego wzoru. Dosyć często jednak, z powodu różnorodnych przyczyn, proces ten zostaje zahamowany bądź zaburzony. Objawia się to mniejszymi lub większymi odchyleniami w wymowie, noszącymi nazwę dyslalii.
Poprawna wymowa daje dziecku większą szansę na sukces szkolny i pozwala uniknąć niepotrzebnych stresów. Należy pamiętać, że nieprawidłowości artykulacyjne utrudniają nie tylko sytuację szkolną dziecka, ale i środowiskową – są bowiem powodem do drwin ze strony rówieśników, czego następstwem mogą być zaburzenia zachowania dziecka z wadą wymowy. Prawidłowa wymowa ma również wpływ na procesy percepcyjne, w szczególności na naukę czytania i pisania, dlatego należy starać się, aby zaburzenia artykulacyjne zostały skorygowane.